“Pentru romani, clatitele inca reprezinta doar un desert, cunoscut inca din copilarie, de acasa, de cand mama sau bunica arunca tigaia sa prinda norocul” imi spune Georgiana, una dintre proprietarele Creperie d’Amour. Si adevarul e ca daca nu ma gandesc la teancul de 20-30 de clatite pe care il pregateste si acum mama cand merg acasa (sa se bucure copiii!), clatita ma duce cu mintea fie la tarabele incinse de la mare, fie la vesnicul desert de restaurant in care sunt trecute la final: clatite cu fineti/dulceata.
Creperie d’Amour nu are nici cea mai mica asemanare cu ceea ce am povestit mai sus. Aici nu se intampla sa nu mai aiba dulceata de vreun fel, sa te intrebi daca clatita e proaspata sau reincalzita si sa te plicitsesti de aceleasi versiuni ale ei.
O clatita si zeci de umpluturi
Adela, cealalta jumatate care si-a pus sufletul la Creperie d’Amour, mi-a povestit ca de la ei poti sa iti iei si desertul, dar si felul principal si crede-ma ca iti va fi greu sa alegi. Au niste imense clatite dulci sau sarate. “Cele dulci sunt preparate cu aluat blond, aromat si fin, din faina alba si se servesc cu umpluturi dulci, de desert. Cele sarate sunt preparate cu aluat savuros din faina integrala si se servesc de obicei cu umpluturi copioase, de gustare sau dejun - cu branzeturi, cu sunca, ou, somon”, imi explica Adela, care a vazut ca, mai nou, tot mai multi clienti fideli adora aluatul cu faina integrala chiar si la desert. In fata tonetei lor te simti, insa, coplesit. Mi-a luat ceva sa aleg doar o clatita.
Mai intai trebuie sa faci selectia intre sectiuni: clatite Pur si simplu (8lei) De-ale Casei (10 lei) si Gourmet (12lei). Daca ai trecut de asta trebuie sa te hotarasti daca o clatita Pur si simplu va fi cu dulceata de trandafiri sau cu gem de prune cu nuci, dulceata de visine sau mure– in functie de sezon. “La pur si simplu sarate avem una dintre cele mai iubite retete, «Ciobanas»- cu branza de burduf, marar si chimen” imi spune Adela.
Specialitatile Creperie D’Amour intra in categoria De-ale casei. Sunt retetele lor dragi, inventate de cele doua fete si care le poarta numele: Adelle – cu cirese amare si menta, si Georgie – cu miere, nuci si scortisoara. Mai au clatitele Tatic – cu sunca si cascaval, pentru ca asa ii place lui taticu’, sau Mamica – pentru ca mama Adelei facea in copilarie cea mai buna umplutura de mere calite, stafide si scortisoara. Si daca nu era suficient de greu pana aici, treci la categoria Gourmet, “care include retete speciale, fantezii si ingrediente rare sau bunatati de sezon”, imi spun fetele. Aici intra clatitele Imbatate – cu ciocolata si lichior, clatitele De Poveste – cu dulceata de portocale, ciocolata si sirop de ghimbir, sau o clatita Copioasa: cu ou, bacon fript si sunca sau ciuperci.
Cea mai vanduta clatita este, insa, Finesse cu somon si crème fraiche. Si e de inteles. Cu 10 lei poti sa ies un pranz care sa contina si un peste gustos, in cantitate mai mult decat generaosa si o crema de branza care e buna chiar si dupa ce se raceste clatita.
Creperie d’Amour crede nu numai in produse bune, ci si in spectacolul pe care il pot face cu clatitele lor. Stiu ca un client va privi fascinat la cum se naste in fata lui clatita delicioasa umpluta cu ou, cascaval topit si bacon fript, direct pe plita. De aceea nu ar opta niciodata pe clatite semipreparate si incalzite la fata locului, desi le-a trecut ideea prin cap la inceput. Ingredientele pe care le folosesc sunt romanesti, adunate de la diversi producatori mici din tara, de la piata, de la targuri de profil. Tin la calitate asa ca sunt intr-o permanenta cautare de produse bune si originale.
Afacere moderna de inspiratie franceza
Le-am spus Georgianei si Adelei ca afacerea lor seamana izbitor cu celebrele “food trucks” americane. Toneta - rulota, viu colorata, ar putea fi plasata oriunde in oras. Nu m-au contrazis, dar mi-au explicat ca au incercat sa adopte un model de afacere cat mai practic dupa ce au analizat ce si cum se intampla in tarile europene. Exista rulote si mai sofisticate, cu motor, cu un design si echipare complexe, pe care nu si l-au permis insa.
Au pornit de la ideea initiala de clatitarie bistro, insa si-au data seama ca o astfel de afacere nu este inca tentanta pentru romanii care nu sunt obisnuiti sa sa iasa cu prietenii si sa serveasca o cafea, suc, vin, bere sau ceai si sa manance clatite. Au ales pana la urma o varianta de mijloc si le-a incantat ideea de “creperie mobile”, tocmai pentru ca presupune sa mergi in intampinarea clientilor, oriunde ar fi ei. In cazul lor sunt in zona Pipera o zona de birouri cu clienti imbracati la costum, dar umblati prin lume, care apreciaza lucurile bune chiar daca nu vin dintr-un restaurant. “Nu este un lucru foarte simplu, caci depinzi de utilitati, insa e foarte incitant si abia asteptam sezonul estival”, mi-a povestit Georgiana cu subinteles. Nu vor sa spuna daca vor deschide o creperie la malul marii, dar nu cred ca ar fi o surpriza sa le vad rulota cu fluturasi pe litoral.
Creperie d’Amour e o afacere ce s-a nascut in urma unei vizite in Franta, in Bretagne, la nunta unor buni prieteni. “Bretagne este locul in care s-au inventat clatitele, iar acolo creperiile sunt cele mai iubite si frecvente afaceri de familie”, imi explica Adela. “Ideea a venit firesc, inca de la prima cina luata impreuna cu alti 30 de localnici si turisti la o creperie din localitatea unde avea loc nunta. Era o creperie familiala, cu doi angajati si aproximativ 100 de feluri de clatite. Cand am vazut ce inseamna cu adevarat clatitele, cata savoare poate exista intr-o mancare care pentru noi fusese banala pana atunci, si mai ales cand am descoperit crepes salees – clatitele sarate, am stiut: trebuie sa facem asta si la noi!” Testul suprem a fost in prima luna dupa deschidere (noiembrie 2012) cand in fata creperiei au aparut doi francezi, unul dintre ei chiar din Bretagne. Verdictul?! Clatitele fetelor sunt ca la mama lor (a francezilor) acasa.
Doua fete care cred in produse bune
Adela Bulic, jumatatea blonda a afacerii este, cum s-ar spune in Franta atat de draga fetelor, philosophe des crepes. Adica, este responsabila cu marketing si brand development. A ticluit meniul dupa ce a studiat retetele de crepes bretonnes si are grija sa innoiasca totul in functie de anotimp si de preferintele de moment. Georgiana Gheorghe, jumatatea bruneta, este creierul matematic al clatitariei: administrator si responsabila cu finantele, achizitiile, negocierile cu furnizorii, bancile. Niciuna n-a avut legatura cu bucataria si afacerile culinare inainte de asta. Si amandoua mai au si alte proiecte pe langa Creperie d’Amour. Lucreaza in comunicare, ceea ce le-a facut mai usoara munca de promovare. Nici nu cred ca au nevoie, insa, de prea multa reclama alta decat aceea a produselor pe care le vand.
Vorbesc fara modestie despre afacerea lor pentru ca stiu ca este altfel, in sensul bun, fata de tot ceea ce gasesti in parcuri sau pe strada acum la noi. Este un brand pe care l-au creat si vor sa il creasca prin retete autentice si ingrediente bune. “Clatitele noastre sunt realizate din ingrediente 100% naturale si mare parte din retete sunt originale. Creperie d’Amour este gandita sa aduca veselie, bunatati si rasfat in locatia in care se gaseste”, imi spun cele doua fete, care au vrut sa dea o noua fata comertului ambulat. Georgiana e parinte, are o fiica de 6 ani, si acesta a fost o motivatie in plus pentru o afacere facuta responsabil. “Ca parinte, doresc sa ofer copilului meu in plimbarile prin parc o gustare delicioasa si de calitate. Din pacate, in acest moment nu exista multe alternative”, imi spune Georgiana.
Un show cu maitre crepier la tine acasa
Sambata si dumininica locatia e inchisa. In cartierul business nu e nimeni la sfarsit de saptamana. Asta nu inseama ca afacerea sta. Fetele au avut ideea de a oferi “live crepes” la evenimente corporate sau petreceri private. “Mergem cu maitre crepier si cu tot barul de clatite si pregatim clatite pe loc, la alegere”, imi spun fetele. Practic poti avea o petrecere cu clatite la tine acasa sau la firma, fara sa fie nevoie sa intorci niciuna in tigaie. Au doi angajati priceputi (un baiat si o fata) care iti ghicesc parca gandurile cand te prezinti in fata clatitariei. Eu am primit la sugestia lor un surplus de branza in clatita pe care am ales-o. Delicioasa! Cu umplutura moale de mozzarella, masline feliate si oregano. Ceea ce mi-a placut a fost aluatul surprinzator de fin, desi era aluat brun, facut cu faina integrala.
De la cei doi angajati atenti la ceea ce le place clientilor a pornit si ideea clatitelor cu ciocolata, banana si biscuit pentru ca erau ingredientele cerute foarte des. Clatitarii cochete in toata tara… Asta este una dintre dorintele mari ale celor doua fete, sa isi dezvolte afacerea prin francize si spera ca in martie sa poata anunta oficial ca incep aceasta etapa. “Ne dorim ca in primul an sa avem aproximativ 10 unitati noi deschise in sistem de franciza”, imi spune Georgiana, pentru ca cererei exista din multe orase mari: Timisoara, Brasov, Cluj, Craiova si chiar si in Bucuresti.
Intre timp au dat startul livrarilor, deocamdata doar pe strazile din apropiere: Dimitrie Pompeiu nr. 6-10 si pe George Constantinescu. Asteapta vremea buna pentru ca vor sa ii intampine pe clientii din Pipera cu o mini terasa, cu 2 masute cu scaune in curticica de langa ei si cu un meniu in care sa fie si inghetata sau cidru.
Eu mi-as dori sa le gasesc in parcul in care ma plimb des cu bicicleta, la doi pasi de centru sau in drum spre casa. Stiu sigur ca mi-ar placea sa adulmec mirosul de unt topit si vanilie pe care il emana clatitaria lor.
Adresa: Bd. Dimitrie Pompeiu, nr.6E (in Pipera)
Site Creperie d'Amour