Michael Moss, castigator al unui premiul Pulitzer, a sapat adanc in istoria industriei producatoare de junk food. In cartea sa “Salt Sugar Fat: How the Food Giants Hooked Us” , ce va fi lansata in luna martie, dezvaluie care sunt trucurile pe care gigantii industriei le folosesc asupra consumatorilor pentru a vinde tone de produse sarate sau dulci. Pe de-o parte este stiinta, pe de alta parte un marketing bine tintit mizand pe ignoranta multora dintre consumatori.
“In 4 ani de cercetare si documentare am descoperit ca producatorii fac un efort urias prin laboratoarele lor si tehnici de marketing si vanzari pentru a agata clientii si pentru a-i convinge sa cumpere produse ieftine si la indemana” scrie Michael Moss care a stat de vorba pentru cartea lui cu peste 300 de oameni din industrie: angajati sau fosti angajati, cercetatori sau directori.
Fara indoiala, cartea lui Michael Moss va face valuri in Statele Unite, dar si in lume, pentru ca dezvaluirile sale arata ca industria junk food pare mai rea chiar decat cea a tutunului.
Stiu exact ce ne place
Producatorii nu isi permit sa nu ne placa produsele pe care la scot pe piata. Asa ca incearca sa afle exact ce ne place, cat de sarat sau de dulce vrem sa fie ceea ce gustam. Au laboratoare si specialisti in “pofte” care sa determine exact cat zahar sau cata sare trebuie puse in produse pentru a ne face sa ne dorim mai mult si sa nu ne plictisim.
Produsul e doar o parte a ecuatiei comertului
Totul conteaza pentru a-i convinge pe clienti sa cumpere. De la ambalaj, la locul in care este expus in magazine, pana la personalitatea care este dispusa sa se asocieze cu imaginea produsului. De exemplu, in Statele Unite, producatorul Kraft a convins-o pe Paula Deen (celebru bucatar) sa se asocieze cu produsele lor pentru a convinge mai multe femei sa le cumpere. Rafturile personalizate din magazine sunt gandite astfel incat sa castige loialitatea clientilor si sa atraga generatiile tinere. Moss scrie in cartea sa ca brandurile mari sunt intr-o lupta continua pentru a castiga locul cel mai bun de expunere.
Nimic nu e ceea ce pare
Multi clineti stiu deja ca etichetele cu “100% natural” sau “fara conservanti” sunt doar o strategie de marketing. Dar Michael Moss merge mai departe si scrie ca pana si o parte din ingredientele puse pe eticheta sunt falsuri. De exemplu, chiar si cantitatea mica de “suc de fructe” trecuta pe unele produse este, de fapt, zahar pur. Chiar si sarea este descompusa chimic si recompusa pentru a da aroma perfecta. Chiar daca totul pare “la vedere”, adevarul despre ingredientele din produse este de multe ori ascuns, iar numarul de calorii, cantitatea de zahar sau de sare este in multe cazuri mult mai mare decat ceea ce este trecut pe ambalaj, scrie jurnalistul american.
Angajatii lor mananca sanatos
Multi dintre cercetatorii, specialistii si chiar fostii directori ai companiilor pe care Michael Moss i-a intervievat pentru cartea au spus ca evita produsele pe care le promoveaza pe piata.Un expert in gust al unui mare brand de bauturi carbogazoase i-a spus reporterului ca incearca sa reduca din cantitatea de suc pe care o bea pentru ca nu ii facea bine. Pe alti experti i-a vazut comandand la masa alimente sanatoase, in timp ce altii i-au aratat ca in frigiderul de acasa nu aveau produse junk food. Pe de alta parte, cei care au parasit industria se lupta acum sa promoveze produse sanataose.
*Michael Moss este reporter de investigatii al publicatiei The Times. A castigat premiul Pulitzer in 2010 pentru reportajele despre industria carnii.
Sursa: New York Times Magazine