De la bautura cu nume ciudat la brand-ul care a cucerit lumea
Istoria Diet Coke a inceput in anii ’60, cand doamnele au inceput sa se gandeasca la silueta lor mai mult decat inainte. Atunci au inteles mai marii companiei Coca Cola ca trebuie sa creeze acea bautura cu putine calorii, dar care sa fie la fel de buna la gust.
Au flirtat inca de la inceput cu ideea de a numi noua bautura Diet Coke (Coca Cola pentru Dieta), dar presedintele companiei, Paul Austin, a fost ingrijorat de o asemenea asociere cu numele bauturii. Prima denumire pe care a primit-o sucul cu putine calorii a fost TaB. S-a ajuns la acest nume dupa ce Austin a generat pe calculator combinatii de nume din 3 si 4 litere. Dintre Abzu, Achu, Ack, Zap sau Zuff, presedintele companiei a ales TaB, care si-a facut aparitia pe piata in 1963.
Sursa foto: www.thefrisky.com
Un an mai tarziu, celalalt gigant de pe piata bauturilor racoritoare – PepsiCo - a lansat Diet Pepsi care i-a luat fata pentru inceput mai modestei TaB. Coca Cola a mizat, insa, pe fidelizarea consumatorilor in timp si peste ani si-a construit un nume si pentru noua bautura.
Pana in anii ’80 nebunia dietelor, a trupurilor sculptate si a siluetelor subtiri au devenit o obsesie nationala si nu numai. Sucurile light si diet se vindeau imediat. Pe o piata a bauturilor racoritoare in stagnare in anii ’80, sucurile din aceasta categorie generau vanzari mai mari cu 8% in fiecare an, iar o treime dintre ele erau cumparate de barbati. Desi TaB era pe primul loc in topul vanzarilor, concurenta Diet Pepsi era amenintatoare. Noul presedinte al companiei, Roberto Goizueta, a revizuit ideea numelui de Diet Coke, votand in favoarea lui. “Daca nu facem asta s-ar putea sa fim nevoiti intr-o zi sa numim compania The TaB Company”, spunea in gluma Goizueta.
Dupa doi ani de incercari, 150 de modele de sticle si 10.000 de teste de degustare, produsul echipei Coca Cola a iesit pe piata sub numele de Diet Coke, un suc cu putine calorii, demn de marca Coca Cola. Era 1982, acelasi an in care Jane Fonda isi lansa primul tutorial video de fitness, iar America era innebunita de ideea de a fi in forma.
Febra de la Hollywood
In anii ’80 nu erai cool daca nu beai noul produs. Iar la aceasta imagine a contribuit din plin si Hollywood-ul. La sfarsitul decadei, Diet Coke era bautura preferata a starurilor. De la sticlele de apa minerala Evian si Perrier, cu care se afisau pana atunci vedetele, acum erau zarite purtand mandre noua sticla cu bautura potrivita pentru silueta.
In 1983, Coca Cola a facut o miscare surpriza si a cumparat Columbia Pictures. Desi criticata la inceput, miscarea s-a dovedit benefica pentru ca a ajutat la aparitia tot mai frecventa a produselor companiei in filme si seriale. In scurt timp, New York Times o decreta bautura preferata a actorilor, la petreceri si premiere. Se zvonea ca presedintele companiei Walt Disney consuma 12 cutii de Diet Coke pe zi, iar in 1988 reprezentantii Academiei Americane de Film se gandeau sa o introduca pe lista de bauturi a balului Guvernatorilor - petrecerea de gala care urma dupa decernarea Oscarurilor.
Diet Coke si fanii sai celebri
In campania prezidentiala din 2008 tot staff-ul lui Barack Obama a consumat Diet Coke. Iar liderul de acum de la Casa Alba – unde bautura se consuma la aproape toate intalnirile si sedintele zilnice - nu e singurul fan de rang inalt al sucului. Bill Clinton era la fel de atras de Diet Coke. Pe parcursul mandatului sau a fost fotografiat deseori sorbind dintr-o cutie.
Sursa foto: www.thefrisky.com
Elton John, Victoria Beckham sau Mariah Carey sunt si ei fani ai bauturii, iar lista celebritatilor indragostite de Diet Coke este lunga. Donald Trump este si el un fan. La fel si designerul Karl Lagerfeld, despre care se spune ca are un valet special care sa ii aduca un pahar cu Diet Coke. Karl Lagerfeld s-a ocupat o perioada de designul si imaginea sticlelor si cutiilor companiei Coca Cola, dar in incercarea de a da un suflu nou compania l-a angajat pe Jean Paul Gaultier pentru a schimba look-ul cutiilor sale.
Gusturi diferite pentru aceeasi placere
In ultimul deceniu, Coca Cola a incercat sa isi extinda portofoliul de bauturi “diet”. In 2001, aparea pe piata Diet Coke cu lamaie. In 2002 era promovata Diet Coke cu Vanilie, apoi cea cu lime si cu cirese negre. Unele dintre ele au fost un success, altele au picat testul popularitatii. Special pentru domni, Coca Cola lansa in 2005 Coke Zero, pentru ca barbatilor le place ideea de zero calorii, dar nu vor sa fie asociati cu conceptul de dieta imbratisat de doamne.
O bautura controversata
Nutritionistii nu au fost niciodata fani ai bauturilor light, care sunt substante procesate si contin o mare cantitate de cofeina. Aceasta are efect diuretic si duce la pierderea unei mari cantitati de apa din organism. Rezultatul? Deshidratare si pierderea unor nutrienti esentiali printre care magneziu, calciu, vitamina C.
Cele mai mari controverse sunt legate de indulcitorii artificiali folositi in producerea acestei bauturi light. Chiar daca unele companii se jura ca sunt substante sigure, mai multe studii au aratat efectul lor nociv. In produsele light si diet este folosit aspartam, considerat otravitor si, potrivit unui listei intocmite in 1995 de agentia Food and Drug Administration din SUA, exista 92 de posibile efecte ale acestuia asupra sanatatii umane. Printre ele si obezitatea, pierderea memoriei si riscul aparitiei cancerului.