Foto de la stanga la dreapta: Raul Mandru, Mihai Botarel, Mihnea Gheorghiu
Business Insider, Huffington Post si Wall Street Journal sunt doar cateva dintre publicatiile de talie mondiala care au scris despre primul meniul creat pe Instragram. Pe langa ele, mii de bloguri, site-uri de cooking si de business au vorbim despre restaurantul Comodo si meniul lui alcatuit din pozele clientilor.
In spatele acestui nou fenomen se afla trei romani care lucreaza in domeniul publicitar, in New York, care pur si simplu s-au gandit sa se foloseasca de pasiunea oamenilor pentru Instagram (noua retea de socializare "la moda", bazata pe pozele facute cu telefonul mobil) si pentru fotografierea mancarurilor.
Foodstory a stat de vorba cu ei despre mancare, retele de socializare, fenomenul “food porn” si trendurile culinare.
Cum v-a venit ideea? De ce Instagram si nu Facebook?
Raul Mandru: Ideea ne-a venit in timp ce eram la Comodo si ne gandeam ce sa comandam si am observat oamenii din jur facand poze la mancare cu telefonul mobil. Vroiam de mult sa facem ceva cu hashtagul de pe Instagram, iar combinatia aceasta a fost cea mai potrivita. Pe Facebook nu exista hashtaguri iar Instagram e simplu: vezi numai poze si poti sa le tagezi.
Mihai Botarel: Cred ca e deformatia profesionala a publicitarilor – sa caute idei in tot ce vad prin jur. Instagramul e pe val acum si probabil ca a fost mai usoara conexiunea.
Cum a reactionat proprietarul restaurantului cand a auzit de propunerea voastra?
Raul Mandru: Lui Felipe si Tamy, propietarii restaurantului, le-a placut ideea din start pentru ca e bazata pe ceva ceea ce lumea face deja: poze la mancare. Dar au fost si un pic sceptici la inceput de cum ar functiona. Le-am aratat video-ul cum l-am terminat si au zis "Genial! Diseara il punem pe net!". Cand deschizi o afacere (Comodo a deschis vara aceasta) esti foarte precaut, ceea ce putem sa intelegem cu totii dar ii respectam foarte mult pentru ca au avut curajul sa accepte aceasta idee.
Mihai Botarel: Eu tin minte doar ca marti seara (nr. filmul s-a lansat luni) am fost pana la Comodo si unul dintre partenerii localului ne-a luat direct in brate si-a zis: "Do you know what you did to our business??". Tocmai fusesera intervievati de Huffington Post.
Care a fost contributia fiecaruia in parte?
Raul Mandru: Fiecare a adaugat cate putin pana am simplificat-o ca sa se inteleaga dintr-un foc. Mihnea si Mihai au scris textul si au avut grija ca video-ul sa isi pastreze lociga, iar eu am filmat si m-am ocupat de imagine.
Mihai Botarel: Felul in care muncim noi e unul mai aparte. Noi trei petrecem mult timp impreuna vorbind prostii si de multe ori din prostiile noastre se nasc idei, dintre care unele sunt bune. Dar ideile nu valoreaza nimic daca nu le si produci. Asta e marele merit al proiectului. Ca ne-am mobilizat sa il executam. Si aici il felicit in primul rand pe Raul pentru ca a fost cel mai neamtz dintre noi.
Ideea voastra a devenit virala pe internet. V-ati asteptat la o promovare de o asemenea anvergura?
Raul Mandru: Nu ne-am asteptat deloc. Mai ales ca in 4 zile de la lansarea ideii vom avea 70.000 de view-uri si va scrie Wall Street Journal si Business Insider de ea. Dar stiam ca nu s-a mai facut nimic cu mediul instagram si ne bazam si pe reactia prietenilor cand le-am povestit de idee.
Mihai Botarel: Vorbeam cu Raul si ne felicitam ca n-am pus video-ul pe Facebookurile noastre din prima zi. Ne-am muscat degetele si am asteptat pana a doua zi, cand deja o preluasera niste publicatii mai tari si lumea deja ne intreba de ele. Cred ca e mai bine sa vorbeasca altii despre munca ta decat sa te promovezi singur. E mai putin riscant, that’s for sure.”
Credeti ca va deveni un trend si ca vor prelua si alte restaurante modelul vostru?
Raul Mandru: Deja am vazut cateva restaurante anuntand pe Twitter ca si-au pus meniul pe Instagram. Ceea ce sper insa ca ca deveni un trend, e ca lumea sa fie mai creativa cu platformele sociale care exista deja si sa realizeze ca in anumite situatii nu trebuie creat nimic nou de la zero.
Mihai Botarel: Cea mai mare satisfactie ar fi ca Instagram sa se sesizeze de idee si sa inceapa sa implementeze niste lucruri care sa faca interactiunea cu brandurile mai usoara. Deja au tweetuit despre noi, deci cineva sigur a vazut ce am facut.
Cum au reactionat clientii? Au fost si persoane reticiente?
Raul Mandru: Unii clienti sunt mari fani Instagram si au adaugat imediat pozele lor, altii nu sunt pe Instagram si au auzit de aplicatie pentru prima data. Pe altii nu ii intereseaza, vor doar sa manance bine. Ideea noastra nu este pentru toti, dar a facut numele Comodo sa circule cu mare viteza.
Mihai Botarel: Ideea e mai mare decat un meniu pe Instagram. Cred ca e importanta pentru ca a deschis ochii multora despre cum pot interactiona cu retele sociale si cum pot face mult tam tam cu zero buget. Comodo ca brand a castigat pentru ca a deschis calea. Ei sunt deja vazuti ca un restaurant creativ, mai ales ca Tamy si Felipe au lucrat in agentii inainte si au deja un network de oameni care sustin proiectul.
Am vazut ca au aparut si poze care nu prea au legatura cu restaurantul Comodo. Ce solutii aveti pentru astfel de situatii?
Raul Mandru: Pai ne-am panicat la inceput, dar imediat am acceptat ca asta e internetul. Iar daca cineva isi face timp sa creeze conturi false doar ca sa posteze imagini care nu au legatura cu meniul si saboteze ideea, am creat ceva important cu siguranta. Lumea se va calma in curand iar meniul pe Instagram va exista in continuare cu mancarurile restaurantului. Speram ca Instagram sa realizeze potentialul de afacere pe care l-am creat si sa ofere posibilitatea de a controla hashtaguri companiilor.
Credeti ca online-ul poate schimba obiceiurile culinare? In ce fel vi le-a schimbat pe ale voastre?
Mihnea Georghiu: Eu consider ca online-ul inspira noi obiceiuri culinare. Asa am aflat de retete noi, locuri noi - de cele mai multe ori involuntar - dar le-am tinut minte pentru cand am avut nevoie
Ce parere aveti despre fenomenul “food porn”? Exista foarte multe persoane care adora sa posteze poze cu ce mananca, dar si foarte multe impotriva curentului. Cum credeti ca va evolua?
Raul Mandru: Termenul de "Foodporn" vine din anii 80-90 cand reclamele la mancare erau facute din imagini macro in slow-motion la mancare: Cascavalul topit pe Pizza Hut, puiul crocant la Moulinex, burgerii in flacari la Burger King etc. Mai ales pe Facebook si Instagram lumea vrea sa arate prietenilor absolut tot de ceea este impresionata: un peisaj, o masina, o panorama intr-un oras, o mancare care ne-a impresionat. Atata timp cat ne impresioneaza ceva, vrem sa le-o aratam prietenilor.
Mihnea Georghiu: Sunt de-acord cu Raul. Cred ca fenomenul va continua sa existe, indiferent de cat de multi oameni sunt impotriva. Nu vad nicio diferenta intre a-ti poza mancarea, pisica sau copilul. Sau a te poza in oglinda. Toate sunt particele din vietile noastre pe care acum avem posibilitatea sa le impartasim foarte usor cu prietenii din reteaua sociala. E treaba fiecaruia cum vrea sa foloseasca aceste unelte sociale. Iar in publicitate trebuie sa inveti cum sa accepti cu placere ceea ce nu poti evita.
Voi va dati check in la restaurante? Faceti poze cu ce mancati?
Mihnea Georghiu: Da, de multe ori. Mai ales daca este o ocazie speciala sau suntem in grup. Cat despre poze la mancare, am incercat mai intai un experiment pe Pinterest in care pozam absolut tot ce inghiteam in fiecare zi, in afara de lichide. M-am lasat dupa vreo saptamana. Acum fac poze la mancare mai rar, cand se mai intampla sa gatesc.
Daca ar fi sa faceti o paralela intre viata din Romania si cea din New York pe partea de food&drinks, ce diferente exista?
Mihnea Georghiu: In NY, totul este mai scump cu 25% decat pretul din meniu - taxe + tip - ceea ce mi s-a parut destul de enervant la inceput, dar a trebuit sa ma obisnuiesc. In rest, mancarea este foarte buna in ambele locuri.
Mihai Botarel: Nu stiu altii cum sunt, dar mie mi-e dor de mancarea romaneasca, deci nu-s total impartial. In New York ai tot ce vrei, dar aici ca sa mananci cu adevarat bine, trebuie sa investesti ceva mai mult. In Romania avem produse mult mai bune si mai naturale, dar cumva alergam dupa fast-fooduri si artificialitati importate. Ar trebui sa apreciem rosia de la tara, branza de oaie si puiul de curte. In multe alte locuri, astea sunt delicateturi.