Silvano Giraldin este un nume cunoscut si respectat in industria restaurantelor de lux. El a fost manager general la restaurantul Le Gavroche timp de 37 de ani, pana in anul 2008. (Le Gavroche a fost primul restaurant din UK care a primit 3 stele Michelin, in anul 1982 si este unul din cele mai longevive restaurante din lume, deschis in 1967).
Silvano si-a inceput cariera in domeniul restaurantelor ca chelner, dupa ce a urmat o scoala de catering. Mentorul sau i-a spus, la acel timp, un secret care l-a facut sa devina cel mai bun din domeniu: “Servirea este o arta".
In prezent, Silvano Giraldin tine prelegeri si educa chefii si proprietarii de restaurante despre importanta unei serviri exceptionale. El a tinut un discurs la conferinta anuala MAD Symposium din Copenhaga, organizata de Chef Rene Redzepi, proprietarul si bucatarul-sef al celui mai bun restaurant din lume (Noma).
Sfaturile lui pentru chelneri:
- O servire buna este una rapida
- Chelnerul ar trebui sa isi intampine intotdeauna clientii si sa le ureze bun venit, unul sincer.
- Fii atent la clienti. Trebuie sa fii cu ochii la clienti, sa observi ce le lipseste. Sa le pui paine pe masa inainte sa ti se ceara. Cand vezi ca paharul urmeaza sa se goleasca, sa mergi sa-l umpli. Dar mare grija - nu-l umple prea tare, cand inca mai este vin in pahar.
- Cea mai buna servire dintr-un restaurant este cea pe care nu observi. De regula, o observi pe cea proasta.
- Sa stii cand sa incepi si cand sa inchei o conversatie. Sa nu intrerupi conversatiilor clientilor. Sa fii cat mai silentios.
Sfaturile lui pentru chefi si proprietari:
- Pregateste-i inainte sa-i trimiti in sala. Ia-i in bucatarie si fa-le un training despre meniu, astfel incat sa invete totul despre mancarea servita.
- Respecta chelnerii, invata-i si intelege-i. Ofera-le si lor mancarea pe care o servesc ei. Nu e normal ca la acestia sa serveasca mancaruri extrem de scumpe, cand ei mananca de fapt mancaruri proaste si ieftine. Daca ai chelneri fericiti, vei avea si clienti satisfacuti.
- Chelnerul este noul ambasador al chefului. Acesta este un lucru foarte important de stiut si de inteles, in special de chefii care tin la imaginea lor.
Poti vedea tot discursul sau de la MAD4 Symposium mai jos: