Cunoasterea subiectului
Ca in orice gen fotografic este esential sa stii ce ai de facut. Va imaginati un fotograf de nunta care nu stie momentele importante dintr-o ceremonie sau un fotograf de presa care nu cunoaste politicienii? Credeti ca va putea sa produca rezultate remarcabile? La fel stau lucrurile si in cazul fototografiei culinare: inainte de a pune mana pe camera, puneti mana pe tigaie, cutit si carti de gastronomie.
Vorbiti fotografie?
Poate parea un nonsens si multi trec cu usurinta peste acest aspect, dar este esential. Ca sa te poti exprima ai nevoie sa inveti limbajul respectiv cu atat mai mult, cu cat imaginea este in acelasi timp primitiva si sofisticata. Este mult mai simplu sa inveti sa spui “mi-e foame” in 50 de limbi care nu au legatura cu latina decat sa provoci pofta cu o imagine.
Fie ca va exersati retina uitandu-va la pictura clasica, moderna, fotografie sau film, trebuie sa aveti habar de elemente de comunicare vizuala, trebuie sa stiti cate ceva despre cum o anumita lumina va pune in valoare subiectul.
Tehnica fotografica
Aici am observat doua curente: unii care se pierd in detalii tehnice si uita ca fotografia nu se rezuma la compararea performantelor diferitelor camere si obiective, asa numitii measurebators, si cei care gandesc diametral opus si spun ca tehnica nu conteaza, prin urmare nu citesc absolut nimic pe aceasta tema.Ei bine, ambele gupuri gresesc si ambele curente de opinie sunt in egala masura enervante.
Vestea buna, insa, este ca tehnica fotografica este atat de simpla, incat toate detaliile de baza se pot explica in cateva ore si se pot insusi in cateva zile prin exercitiu, dupa care trebuie aplicate ca un automatism. Precum mersul pe bicicleta: nu te concentrezi sa-ti mentii echilibrul sau sau sa pedalezi, bucuria sta in descoperirea locurilor in care ajungi.
Post productie
Se poate si fara, dar pe masura ce lucrati veti observa ca nu toate elementele pot fi controlate atunci cand fotografiezi. Fie ca v-au scapat niste firmituri sau o picatura de sos acolo unde nu vroiati, fie anumite umbre trebuie inchise sau deschise, fie ca erati atat de concentrati incat ati uitat un accesoriu in cadru si observati asta cand deja ati strans set-up-ul ati mancat hero-ul, toate astea trebuie rezolvate prin retus.
Munca, munca, munca.
Este secretul obtinerii performantei in orice domeniu. Fotografia culinara nu face exceptie, desi multi mi-au spus ca practic cel mai facil gen fotografic si ca oricine, dar absolut oricine poate fi in stare sa fotografieze mancare, trebuie doar sa vrea. Adevarul este ca aproape oricine poate face orice, dar trebuie sa vrea atat de mult incat sa-si dedice mare parte din timp acestei activitati.
Sculele
Oricat am vrea, fara scule nu se poate face fotografie, asadar aceasta activitate nu este pentru cei lipiti pamantului, dar nici nu este ca in anii ’90 cand un set de scule costa cat patru case.
Ideal este sa aveti cateva zeci de mii de euro si sa va cumparati o camera format mediu, un set te obiective fixe, 4 strobe-uri si foarte multe modificatoare de lumina pentru acestea, dar va recomand sa nu faceti astfel de achizitii decat daca recuperati banii respectivi in 2-3 ani. Intotdeauna sculele bune va ajuta sa produceti mai mult, mai repede, mai exact si sa printati la dimensiuni mai mari.
Camera.
Contrar credintei populare, daca sunteti incepatori, nu aveti nevoie de o camera scumpa. Tehnologia a evoluat atat de mult, incat cu orice DSLR la mana a doua se pot obtine rezultate foarte bune. Ca rezoluite tot ce trece de 6 megapixeli este perfect pentru internet sau pentru printuri cu dimensiunea maxima A3. Nu cadeti in capcana celor care spun ca un senzor reda culorile extraordinar, iar altul foarte prost. In principiu au dreptate, nu toti senzorii sunt egali intre ei, dar 90% din calitatatea imaginii, este data de lumina.
Obiectivele.
Ca incepator, nu trebuie sa cheltuiti o avere pe obiective. Pentru inceput va puteti cumpara un 50mm la mana a doua, pe care sa nu platiti mai mult de 300-400 lei. Ulterior va puteti cumpara un 105mm, cu focus manual, care o sa va coste 400-500 ron. Un set de inele de macro care costa sub 100 ron va pot fi utile.
Lumina.
Exista doua posibilitati, fiecare cu avantajele si dezavantajele ei. Prima optiune este lumina naturala. Avantajele sunt faptul ca nu costa si spectrul larg, care se traduce prin culori frumoase, iar fotografiile realizate in acest mod vor avea, intotdeauna un aspect natural. Ca modificator de lumina aveti nevoie de o panza alba, pe care sa o puneti in fata geamului, atunci cand aveti lumina directa dar o doriti difuza si niste panouri reflectorizante lucioase si mate. Daca nu vreti sa dati bani pe ele, poti fi home made; hartie alba, bucati de carton pe care lipiti folie de aluminiu sau hartie alba. Dezavantajul luminii naturale este ca isi poate modifca caracteristicile de la un minut la altul, iar la finalul zilei dispare cu totul, prin urmare se preteaza doar la un stil de fotografiere relaxat. Varianta a doua este sa cumparati macar un strobe si un softbox. Vestea proasta este ca va trebuie unul bun, prin urmare scump, deoarece variantele ieftine nu dau expunerea constanta de la o declansare la alta, iar atunci cand ai un set-up de 4 lumini rezultatele pot fi dezastruoase.
Bogdan Cioc a explicat si la emisiunea I like IT cum sa faci o fotografie de mancare apetisanta:
Bogdan Cioc este artist vizual specializat in fotografie culinara si food stylist. Activeaza in Bucuresti, iar lucrarile lui pot fi admirate pe cioc.ro.